חיפוש באתר

כתבות בנושא חינוך

הקשבה

חשיבה מחודשת בנושא הקשבה

כיצד אנו מקשיבים?

חנה גרדשטיין ועליזה כהן-נעם


לאורך היום אנו מקשיבים לילדים שלנו , לבן/ת הזוג שלנו, לקולגות בעבודה, לחברים ועוד.

אנו רוצות לדון כאן בשאלה מהי הקשבה יעילה?

פעמים רבות כשאנו מקשיבים אנו מרגישים צורך לתת מענה מתוך ניסיון החיים שלנו על הדברים שעולים. אנחנו משתפים את הדובר בחוויות אישיות שלנו שמתקשרות אצלנו לדברים שהוא מספר עליהם, מנסים להעביר נושא כשמדובר בתחום שקשה לנו או לדובר להתמודד איתו, מעלים הצעות לפתרונות של קשיים שהוא מעלה, מעבירים ביקורת, "מטיפים מוסר" וכו'.

בהתבססנו על התיאוריה שמעלה תומס גורדון בספרו 'הורות יעילה', אנו רוצות להציע כאן מודל אחר של הקשבה.

ברוח הדברים של תומס גורדון, לכל אדם יש פוטנציאל למצוא לנושאים שמטרידים אותו פתרונות מוצלחים שצומחים מתוכו ומתאימים לו באופן אישי.

בעיקר ביחס לילדים, קשה לנו פעמים רבות להאמין שהפתרון אכן נמצא אצל הילד, ואנו חשים צורך להגן עליו ולהדריך אותו על סמך ניסיון החיים העשיר יותר שלנו.

ישנם גם הורים שמתוך הזדהות עם הקשיים של הילד, נכנסים לעתים למצוקות שמנטרלות את היכולת שלהם לתמוך בילד ולהקשיב לו בצורה יעילה. במקרים כאלו הבעיה הופכת הרבה פעמים לבעיה של ההורה, ואז הפתרון שההורה יציע יהיה בעצם זה שיתאים להורה ולאו דווקא לילד.

תומס גורדון כותב ש"כאשר ההורה מסוגל להשלים עם העובדה שהבעיה של הילד אינה בעייתו שלו, הוא יוכל ביתר קלות להיות הגורם המקל, המסייע או המזרז, ולעזור לילד לפתור את בעייתו בכוחות עצמו".

כשאנו רוצים לאפשר לילד להגיע לפתרון המתאים ביותר עבורו אנו צריכים קודם כל להיות שקטים ו - ל ה ק ש י ב. בהקשבה כזו השפה החשובה היא שפת הגוף ולא שפת המילים. חשוב שנעביר לילד את ההרגשה שאנו איתו וששמענו את כל מה שהוא רצה לספר לנו. לאחר שהילד מסיים לדבר יש מקום לשאול אותו שאלות שמטרתן לבדוק אם הבנו את הדברים כפי שהוא חש אותם, וכן שאלות שיעזרו לו להבהיר לעצמו בצורה יותר מפורטת את מה שמטריד אותו ולחפש כיווני חשיבה חדשים. שאלות כאלו יכולות להיות למשל: "האם הבנתי נכון שאתה מרגיש שהמורה פגעה בך?" או " איך אתה חושב שתוכל לפתור את הבעיה הזו?"

פעמים רבות אנו חשים שאם לא עזרנו בעצה או בפתרון מעשי משלנו, הדבר יחשב להתעלמות מהקושי של הילד. על פי הגישה שאנו מציעות כאן "ההתעלמות" הזו למעשה תורמת לצמיחה ולהעצמה של הילד, שכן כאשר אנו מגישים לילדים פתרונות מן המוכן, אנו למעשה משאירים אותם תלותיים ולא מאפשרים להם לפתח כישורים לפתרון בעיות.

לסיכום, בהקשבה יעילה, שאינה שיפוטית ושאינה באה להכתיב פתרון משלנו, אנו נאפשר לדובר להתחבר לכוחות הפנימיים שלו ולהגיע לפתרון המתאים ביותר עבורו.

מכיוון ששינוי דפוסים הינו תהליך הדורש התנסות וסבלנות, אנו מציעות לתרגל הקשבה מסוג כזה באופן הדרגתי, ולחוות בדרך זו את יתרונותיה בפיתוח היכולת שלנו לסמוך על הכוחות של הילדים (וכמובן גם של המבוגרים) שאנו מקשיבים להם.

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות