חיפוש באתר

כתבות בנושא חינוך

זמן משחק - חשיבותם של משחקי "הכאילו"

זמן משחק

חשיבותם של משחקי "הכאילו"

חנה גרדשטיין – רכזת פדגוגית באגף הגיל הרך במתנ"ס

עליזה כהן-נעם – גננת ומאמנת אישית


לקראת החופש הגדול הקרב ובא הורים רבים מתחבטים בשאלה כיצד להעסיק את הילדים לאורך תקופה כל כך ארוכה.

לא מעט הורים סבורים שמתפקידם להעסיק את הילדים כדי למנוע מהם שעמום וכדי לפתח את היכולות השונות שלהם, ובחופש המשימה הזו הופכת לעיתים למאד כבדה ומעיקה.

אנו פוגשים הורים מתוסכלים ועייפים שמבלים עם הילדים בקניונים ובמרכזי הקניות, במופעי הילדים ובאטרקציות למיניהן, ומייגעים את מוחם ללא הרף כיצד "לבדר" את הילדים. אחת המחשבות שעומדות מאחורי הבילויים האלו היא שהילדים זקוקים לתעסוקה ולגירויים חיצוניים – הן כדי למלא את יומם, והן כדי להתפתח בצורה מיטבית.

לעתים קרובות מאד הורים אינם מודעים לכך שלילדים יש "מנוע פנימי" שיכול למלא את עולמם ולתרום תרומה משמעותית מאד להתפתחות שלהם בתחומים שונים.

הכוונה שלנו היא ליכולת ולדחף של הילדים למלא את עולמם בעזרת המשחק הסוציו דרמטי – שמוכר יותר בכינוי "משחקי כאילו".

המשחק הסוציו דרמטי כולל משחקים כמו: "נגיד שאני האמא ואתה התינוק", "אני הכלב שבורח ואת תרדפי אחרי", "אני עכשיו כבאי שמכבה שרפות", ועוד נושאים רבים ומגוונים שמתחברים לעולמו הרגשי של הילד.

במשחקים אלו יש תערובת של דמיון ומציאות ותפקידם הוא לאפשר לילד לחוות נושאים מתוך עולמו המציאותי, באופן שיעזור לו לתרגל לעבד וללמוד אותם.

האביזרים שבהם ילדים משתמשים במשחקי הדמיון יכולים להיות קנויים ויקרים – בובות, תחפושות, כלים, דמויות "העולם הקטן" כמו פליימוביל וכו', אבל הדמיון של הילדים יכול להפוך את הסמרטוט הפשוט ביותר לגלימה מפוארת ואת כף העץ הישנה מהמטבח לשרביט, ולכן משחקים כאלו יכולים להיות גם חסכוניים מאד וגם זמינים כמעט בכל זמן ובכל מקום.

במהלך המשחק הילד יכול להתעלם מהגבלות ואיסורים הקיימים במציאות ולקבוע כללים המותאמים לרצונות ולמאווים שלו. יש במשחק השתקפות של המציאות, אולם בניגוד למה שקורה במציאות, הילד יכול כאן לשלוט במתרחש ולשנות את מהלך האירועים בהתאם לצרכים ולרצונות שלו. גורמים אלו מאפשרים לילד לפתח את כישורי החיים שלו, ולהתמודד ביתר קלות עם קשיים, תסכולים ופחדים הקיימים בעולמו המציאותי.

בנוסף לכך, כשבמשחק משתתף יותר מילד אחד, הוא מהווה הזדמנות משמעותית לפיתוח כישורי השפה והמיומנויות החברתיות של הילדים.

ילדים שמאפשרים להם באופן קבוע מרחב של משחק, גם עם עצמם וגם עם ילדים אחרים, מפתחים את הכלי הזה ויכולים להעסיק את עצמם במשך זמן ממושך תוך כדי סיפוק צרכים רגשיים בסיסיים ביותר.

כשילד משחק במשחקי כאילו הוא לא "רק" משחק. לא מדובר בבזבוז זמן או בתעסוקה "נחותה", אלא בעיסוק בעל משמעות עמוקה ביותר שתורם להתפתחות הרגשית, החברתית והקוגניטיבית של הילד, ושיש לו השלכות עתידיות על תפקודו כאדם בוגר.

לכן אנו מציעות גם בחופש וגם במהלך כל השנה "להוריד הילוך" ברדיפה אחרי העשרות למיניהן, ולאפשר לילדים לשחק כמה שיותר. הצעה זו באה לשרת שתי מטרות – גם להפחית את הנטל שההורים חשים בעקבות ההרגשה שמחובתם לדאוג באופן רצוף ומתמשך לתעסוקה עבור הילדים, וגם לתת לילדים הזדמנויות לחוות את חווית המשחק הסוציו דרמטי שחשוב כל כך להתפתחות שלהם.

ואם אתם רוצים להיות שותפים לזמן האיכות הזה של ילדיכם, אתם יכולים מידי פעם, במידה והם מזמינים אתכם, לקבל על עצמכם את אחד התפקידים במשחק. במקרה כזה חשוב מאד לזכור תמיד שאתם נכנסים כאן לטריטוריה של הילד, ועליכם לכבד אותו, להיות קשובים לצרכים ולרצונות שלו, לשמור על "פרופיל נמוך", ולתת לו להוביל את המשחק. כמו כן חשוב שההשתתפות שלכם לא תהפוך להרגל של קבע, ושהילד לא יהיה תלוי בכם לצורך המשחק.

לתגובות:

gradhana@gmail.com

alysa.imun@gmail.com 

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות