חיפוש באתר

כתבות בנושא חינוך

שלום כתה א'

שלום כתה א'

מה כוללת המוכנות לכתה א' ומי אחראי עליה



אחת השאלות הנפוצות ביותר שגננות של גן חובה נשאלות על ידי ההורים היא לגבי ההכנה של הילדים לכתה א'.

אנו רוצות להתייחס כאן לשאלה מה כוללת הההכנה הזו, ומי אחראי עליה, שכן ההכנה כתה א' מתחילה דוקא בבית, והרבה לפני גיל 5.
מקובל להתייחס לנושא הקריאה והכתיבה כנושא המרכזי שסביבו מתנהלת עיקר ההכנה לבית הספר.

למעשה, המיומנויות הנדרשות מהילד המגיע לכתה א' כוללות מגוון תחומים רחב הרבה יותר. מדובר במיומנויות מהתחום הרגשי, החברתי, המוטורי והקוגניטיבי, שלכל אחד מהם יש תרומה ניכרת ליכולתו של הילד להשתלב באופן מוצלח בבית הספר ולהתמודד עם המשימות והאתגרים העומדים בפניו במעבר המשמעותי הזה. חשוב להדגיש שהתחומים האלו לעתים נושקים אחד לשני ובמידה מסוימת אף חופפים.

על מנת להבהיר את הדברים נפרט כאן מספר דוגמאות מכל אחד מהתחומים הנ"ל.
התחום הרגשי כולל למשל יכולת לדחות סיפוקים, יכולת להביע רגשות, ויכולת להסתגל לסביבה חדשה.
התחום החברתי כולל יכולת ליצור קשרים חברתיים ולהשתלב במשחקים ופעילויות קבוצתיות וכן להביע רצונות וצרכים.
התחום המוטורי שנחלק למוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה, כולל בין היתר אחזקת עפרון, נשיאת ילקוט, ופתיחה של הילקוט והקלמר.
התחום הקוגניטיבי כולל יכולת לחשיבה מופשטת, הבנת הוראות, הבנה של משמעות האותיות, וכל הקשור לתחום השפתי כמו למשל אוצר מילים.

כאמור פעמים רבות ישנה חפיפה בין התחומים השונים, וישנן מיומנויות רבות שמבוססות על יותר מתחום אחד. התארגנות למשל, שהיא אחת המיומנויות הבסיסיות ביותר הנדרשות מתלמיד בבית הספר, מבוססת על שילוב של יכולות רגשיות קוגניטיביות ומוטוריות.

פיתוח כל המיומנויות האלו מתחיל למעשה בגיל צעיר ביותר, ולכן חשוב להבין שכבר מגיל צעיר להורים יש חלק נכבד מאד במה שנקרא הכנה לכתה א', ובאופן אינטואיטיבי, רוב הורים אכן פועלים בכוון הזה גם אם הם לא נותנים לדברים כותרת כזו.

אנו רוצות לפרט כאן את חלק מהדברים שניתן לעשות בבית כדי לקדם את יכולות הילדים להשתלב בכתה א' בגיל שש, חופפים: התארגנות, אמפטיה, הבנת קודים חברתיים להאמין בכוחות של הילדים לא לרוץ לאבחונים ו"העשרות" אלא לחיות את החיים.

ואחת השאלות המרכזיות שכדאי לשאול על מנת לפתח את היכולות השונות של הילדים היא מה אני עושה המושג "הכנה לכתה א'" נכתב כאן במירכאות, כי מתוך הדברים האלו ניתן להבין שלמעשה המונח הנכון צריך להיות הכנה לחיים.

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות