חיפוש באתר

כתבות בנושא חינוך

בחירות? לא רק בקלפי!

על החשיבות של טיפוח יכולת הבחירה החל מהגיל הרך

חנה גרדשטיין – רכזת פדגוגית באגף הגיל הרך במתנ"ס

עליזה כהן-נעם – מאמנת אישית בתחומי הורות ומשפחה



בעקבות הבחירות לכנסת שהתקיימו לאחרונה, בחרנו לדון בכתבה זו בנושא של טיפוח יכולתו של הילד לבחור בחירות עצמאיות ומודעות.

אם נעיף מבט בחיינו כמבוגרים, ניווכח שעל כל צעד ושעל אנו נדרשים לקבל החלטות שמבוססות על בחירה. מדובר במגוון רחב מאד של נושאים החל מדברים פעוטים וחסרי משמעות כמו איזה סבון לקנות או מה ללבוש היום, וכלה בעניינים כבדי משקל כמו בחירת מקצוע, מקום עבודה, בן/ת זוג, וכמובן גם מימוש זכות הבחירה בקלפי. יחד עם זאת ישנם כמובן תחומים שונים המוכתבים לנו "מלמעלה" שבהם אין לנו כל יכולת בחירה, כשדוגמאות בולטות לכך יכולות להיות מזג האוויר שאין לנו כל שליטה עליו או חוקים שנקבעים ע"י הגוף המחוקק.

היכולת לקחת אחריות ולקבל החלטות מושכלות ומוצלחות בכל ההזדמנויות הרבות לאורך היום שבהן אנו צריכים לבחור, תורמת תרומה משמעותית לאיכות חיינו, ומבוססת על התנסויות שמתחילות בגיל הרך.

הנושא נשמע אולי כנושא "גבוה" ומורכב, אולם אנו רוצות להבהיר שמדובר במשהו שכל הורה עושה באופן אינטואיטיבי ויומיומי, והמטרות שלנו כאן הן להעלות את המודעות לחשיבות העניין ולפרוט אותו לפעולות פשוטות.

לתינוק שנולד אין כל צורך ויכולת לקבל החלטות מודעות שכן המבוגרים המטפלים בו עושים זאת עבורו. יחד עם זאת, כבר מגיל צעיר מאד ניתן לאפשר לילדים להתנסות בחוויית הבחירה, ובהחלט רצוי לעשות זאת על מנת לגדל אותם באופן שיצמחו להיות מבוגרים שמסוגלים לבחור באופן מושכל ושקול .

תפקידו של ההורה בתחום הזה הוא להתאים את נושא הבחירה ואת מגוון האפשרויות העומדות בפני הילד לגילו ולרמת ההתפתחות שלו: בגיל ארבעה חודשים אפשר להגיש לתינוק בכל פעם שני צעצועים, ולאפשר לו לבחור את הצעצוע שבו הוא רוצה לשחק עכשיו. בגיל שנה אפשר להניח על הצלחת מספר מאכלים (ירקות, גבינות, ביצה וכו') ולאפשר לילד לאכול מתוכם את הדברים המועדפים עליו ולפי הסדר שהוא בוחר. בגיל שנתיים אפשר להציע לילד לבחור את הבגדים שהוא רוצה ללבוש, וכן הלאה.

חשוב לנו מאד להדגיש שרצוי לא להעמיס אפשרויות רבות מידי, ולהתאים את מספר האפשרויות לגיל הילד וליכולת שלו לקבל החלטות עצמאיות. אם מדובר למשל בבחירת בגדים, הרי שבגיל שנתיים נציע לילד לבחור מתוך שתי אפשרויות בלבד שנציג בפניו, ובשלב מאוחר יותר, לאחר שהילד התנסה בבחירה מתוך היצע מוגבל, אפשר להגדיל באופן הדרגתי את ההיצע, עד שבגיל בוגר הבחירה של הלבוש תהיה כבר באופן טבעי באחריותו.

בנוסף חשוב לזכור שישנם נושאים שבהם הבחירות הן בתחום אחריותו של ההורה שצריך להחליט ולהציג את הדברים לילד ללא סימני שאלה, כמו למשל בנושאים שקשורים לבריאות, לבחירת מסגרת חינוכית, לכללי התנהגות בתוך המשפחה וכו'.

ערך מוסף שנלווה לטיפוח יכולת הבחירה של הילד, הוא "עקיפה" של קונפליקטים מיותרים בין הורים לילדים, וזאת משתי סיבות: הראשונה היא שההרגשה של הילד שמכבדים את הרצונות והצרכים שלו ומעריכים את ההחלטות שלו חוסכת קונפליקטים שמקורם בצורך בשליטה, והשנייה היא שכשהילד בוחר בעצמו נחסכים עימותים שמקורם בתוצאות לא רצויות שנובעות מהבחירות של ההורה. נוסף לכך בדרך זו הילד גם לומד לקחת אחריות על התוצאות של ההחלטות שלו.

על מנת לעודד את ההתנסויות של הילד בבחירות עצמאיות חשוב לכבד את הבחירה של הילד גם כאשר היא לא תואמת את דעתנו, ולאפשר לו במידת הצורך ללמוד מתוך הטעיות שלו. למשל, כאשר הורה יכבד את בחירתו של הילד לצאת לבית הספר ביום קריר ללא מעיל, הילד יוכל להתנסות בתוצאה הטבעית של הבחירה שלו, ואם יהיה לו קר הוא יוכל בפעם הבאה להפעיל שיקול דעת שיתבסס על ההתנסות הזו, ולהתלבש בצורה יותר מתאימה. להורים קשה לעתים מאד "לעמוד מהצד" ולצפות במה שנראה להם כבחירה מוטעית, אבל אם ברצוננו לטפח את יכולתו של הילד לבחור בחירות עצמאיות חשוב מאד לא להתערב בהחלטות שמוסכם שהן בתחום אחריותו של הילד.

יחד עם זאת, יש בהחלט מקום למצוא זמן מתאים כדי לשוחח עם הילד על הגורמים שמשפיעים על ההחלטות שלו, ולבדוק ביחד איתו באיזו מידה הבחירות שלו מביאות אותו לתוצאות הרצויות מבחינתו. שיחה כזו, כשהיא מתקיימת באווירה שאיננה ביקורתית אלא ברוח חיובית ותומכת, מעבירה לילד מסר שחשוב להפעיל שיקול דעת בעת קבלת החלטות, וגם שאם טועים, אפשר ללמוד מתוך הניסיון כדי להגיע בעתיד לתוצאות טובות יותר.

אז בהמשך להתלבטויות שהיו לנו לגבי הפתק שבחרנו לשלשל לקלפי, כדאי לזכור שמוטלת עלינו האחריות לטפח גם את יכולת הבחירה של הילדים שלנו, ושאם אנו רוצים שבבוא היום תהיה להם יכולת לבחור בחירות שיובילו אותם למסלול חיים מספק, חשוב שכבר מגיל צעיר נאפשר להם להתנסות במגוון גדל והולך של בחירות שונות.

לתגובות:

gradhana@gmail.com

alysa.imun@gmail.com 

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות