מרכז קהילתי בית הכרם


_dbstemplates/article.asp

ההסתגלות למסגרת החינוכית

ההסתגלות למסגרת החינוכית

הרווח שבקושי

חנה גרדשטיין – רכזת חינוכית של גני המרכז הקהילתי

עליזה כהן-נעם ­– גננת

 

תהליך של הסתגלות למסגרת חינוכית חדשה הוא מטבעו

       תהליך מורכב מבחינה רגשית. הילדים מגיעים עם מטען אישי שמושפע
מנטיות אישיות ומניסיון העבר שלהם, שכולל בין היתר התנסויות בקשרים
אישיים עם מגוון של אנשים וכן התנסויות קודמות של הסתגלות למסגרת חדשה.    
המטען שעימו הילדים מגיעים משפיע על היכולת שלהם להתמודד
עם הקשיים הנובעים מהצורך להסתגל לדמויות חינוכיות חדשות,
למבנה חדש, לחברה חדשה, להרגלים חדשים וכו'.

כמו בכל נושא אחר, גם התהליך הזה הוא אינדיבידואלי,
וכל ילד מעבד את החוויה של ההסתגלות באופן שונה.

ישנם ילדים שהמעבר קל להם באופן יחסי והם מסתגלים באופן מהיר וללא קשיים בולטים.         

ישנם ילדים שעל פניו נראה שהתהליך עובר עליהם בקלות, אך לאחר תקופה
מסוימת מתחילות להופיע תופעות שמעידות על קשיים.

ישנם ילדים שאמנם במסגרת החינוכית אין תופעות שמעידות
על קשיים בהסתגלות, אולם בבית מתפתחות התנהגויות
(כמו למשל הרטבה, התפרצויות בכי, הפסקת אכילה וכו')
שמעידות על כך שהילד עובר תקופה קשה.

ישנם ילדים שהקושי שלהם בולט וברור, ובא לידי ביטוי במסגרת החינוכית 
בתופעות כמו בכי, הסתגרות, כעס, אלימות, היצמדות להורים, ועוד מגוון  
של התנהגויות שמעידות על מה שעובר עליהם.

וישנן כמובן עוד הרבה מאד וריאציות אישיות של תגובות.

כהורים קשה לנו מאד לראות את הילדים שלנו עוברים תהליכים
שגורמים להם לקושי, וישנם לא מעט הורים שכמו הילדים, מוצפים בחרדות    
שנובעות מההזדהות שלהם עם הילד.

ככל שההורים יפרידו ביתר הצלחה בין התחושות של הילד
לבין אלו שלהם, הם יוכלו ביעילות רבה יותר לתמוך בילד
ולקדם אותו בתהליך ההסתגלות.

חשוב להכיר בכוחות הפנימיים של הילדים, ולדעת שהם מסוגלים
להתמודד עם תהליכי הסתגלות כאלו - גם כשהם לא קלים.

חשוב לזכור שמדובר בתהליך טבעי שקשור לצמיחה של
הילד ומקדם  את ההתפתחות החברתית שלו .

חשוב גם לדעת שהתמודדות מוצלחת עם התהליך
תחזק את כוחותיו של הילד, תרחיב את מגוון יכולות
ההתמודדות שלו, ותעשיר את כישוריו החברתיים.

מטבע הדברים, בגילאים הצעירים הקושי שנובע מהתהליך
בדרך כלל יותר בולט. אולם דווקא בגילאים האלו כדאי לזכור את החשיבות    
הרבה שיש למסגרת החינוכית, שכן תהליך החיברות שמתרחש

 בה לא יכול להתקיים במסגרת המשפחתית שהיא מטבעה יותר אינטימית ומגוננת.     

הורים שמסוגלים מצד אחד להיות אמפאטיים כלפי הילד והקשיים שלו, ומצד שני    

 לשדר לו שהם סומכים על הכוחות שלו ומאמינים ביכולת שלו להתגבר
על הקשיים, תורמים תרומה משמעותית ביותר לתהליך ההסתגלות.

על מנת להקל על הילדים חשוב גם להעביר להם מסר
שהם נמצאים במקום בטוח שמותאם לצרכים שלהם, וכמובן לתת להם להרגיש   

שאנו פועלים בשיתוף פעולה עם הצוות החינוכי בכל הנוגע לצרכים שלהם.

נקודה נוספת שיכולה להקל על הילדים בהסתגלות היא ההדרגתיות שבתהליך.

אמנם עם סיום החופש הגדול ההורים בדרך כלל כבר מרגישים
שהגיע זמן לחזור לשגרה, אולם בעיקר עבור הילדים הצעירים יותר, יש חשיבות    
רבה מאד בהקלה שנובעת מההדרגתיות של הקליטה במסגרת החינוכית.

אנחנו מאמינות שכל הורה רוצה תמיד את הטוב ביותר עבור הילדים שלו,
וחשוב לנו להעביר כאן מסר שבעינינו הטוב ביותר הוא לא לחסוך
מהילדים את הקשיים, אלא לתמוך
בהם בהתמודדות איתם - מכיוון שהתמודדות זו מאפשרת צמיחה והתפתחות,   
ויש לה ערך רב מאד בבניית הכוחות והחוסן הפנימי של הילדים.

 

דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד